1. Co to jest fundusz sołecki?
Fundusz sołecki - to środki finansowe wyodrębnione w budżecie gminy, które są zagwarantowane dla sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków ich życia.
To zebranie wiejskie – czyli mieszkańcy danego sołectwa podejmują decyzje na co mają zostać wykorzystane ww. środki finansowe.
2. Co trzeba zrobić, aby korzystać z funduszu sołeckiego?
Aby fundusz sołecki faktycznie został zrealizowany w konkretnym sołectwie, powinny być podjęte następujące działania:
1) Wniosek musi być uchwalony przez prawomocne zebranie wiejskie.
2) Może być uchwalony wyłącznie z inicjatywy: sołtysa, rady sołeckiej albo minimum 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3) Musi wskazywać konkretne przedsięwzięcia do realizacji oraz zawierać szacunek ich kosztów i uzasadnienie.
4) Musi być przekazany Burmistrzowi Miasta i Gminy w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
5) Przedsięwzięcia wskazane do realizacji przez zebranie wiejskie we wniosku muszą być zadaniami własnymi gminy, służyć poprawie warunków życia mieszkańców i być zgodne ze strategią rozwoju gminy.
6) Szacunek kosztów musi się mieścić w kwocie przypadającej sołectwu z puli środków funduszu sołeckiego.
3. Zadania własne gminy - zgodne art. 7, ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
4) działalności w zakresie telekomunikacji;
5) lokalnego transportu zbiorowego;
6) ochrony zdrowia;
7) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
8) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
9) gminnego budownictwa mieszkaniowego;
10) edukacji publicznej;
11) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
12) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
13) targowisk i hal targowych;
14) zieleni gminnej i zadrzewień;
15) cmentarzy gminnych;
16) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciw powodziowego;
17) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
18) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
19) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
20) promocji gminy;
21) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego,
22) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
4. Wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 310 z późn. zm.) sołectwo może po uchwaleniu budżetu Miasta i Gminy Drobin na kolejny rok, ale nie później niż do dnia 31 października roku budżetowego, w którym jest realizowany fundusz sołecki złożyć do Burmistrza Miasta i Gminy Drobin wniosek o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidywanych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego.
Kroki do uchwalenia wniosku w sprawie funduszu sołeckiego.
Krok 1
Po otrzymaniu przez sołtysa informacji od Burmistrza Miasta i Gminy Drobin o wysokości środków przypadająca na dane sołectwo (najpóźniej do dnia 31 lipca) sołtys powinien najpóźniej do 30 września zwołać zebranie wiejskie, podczas którego mieszkańcy zdecydują na co wydać pieniądze z funduszu sołeckiego.
Krok 2
Zebranie wiejskie
Jak zostało powiedziane, o przeznaczeniu pieniędzy decyduje zebranie wiejskie. O tym kto może wziąć w nim udział i jakie inne warunki muszą być zapewnione, aby decyzje były ważne mówi statut sołectwa.
Krok 3
Przedłożenie wniosku sołectwa do Burmistrza Miasta i Gminy
Aby wniosek o dofinansowanie z funduszu sołeckiego był poprawny, musi zawierać:
- Wskazanie przedsięwzięć do realizacji na terenie danego sołectwa,
- Oszacowanie kosztów realizacji danych przedsięwzięć – koszty przedsięwzięć muszą mieścić się w limicie przeznaczonym dla danego sołectwa,
- Uzasadnienie. Jest to bardzo ważny element wniosku. W uzasadnieniu powinniśmy przede wszystkim wskazać w jaki sposób realizacja danego przedsięwzięcia przyczyni się do poprawy warunków życia mieszkańców danego sołectwa.
- Wniosek musi być złożony we właściwym terminie (do 30 września każdego roku, na rok następny)
Jeśli Burmistrz Miasta i Gminy uzna, że wniosek nie spełnia powyższych wymogów, w ciągu 7 dni od dnia jego otrzymania informuje o tym sołtysa.
Sołtys za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy może w ciągu 7 dni podtrzymać odrzucony wniosek, bądź też (o ile jest jeszcze przed 30 września) zorganizować ponownie zebranie wiejskie i uchwalić raz jeszcze wniosek – poprawiony pod względem formalnym. W razie wątpliwości warto jeszcze przed uchwaleniem wniosku skonsultować się z kimś z urzędu gminy jeśli chodzi o formalne przygotowanie wniosku.
Krok 4
Uchwalony wniosek, które spełnił wymagania, musi zostać wprowadzony do budżetu. Budżet uchwala Rada Miejska w kolejnych miesiącach.
Rada Miejska podejmuje uchwałę o włączeniu przedsięwzięć finansowanych ze środków funduszu sołeckiego do budżetu gminy w oparciu o wymienione już wcześniej kryteria:
- Wnioskowane przedsięwzięcia mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy,
- Są zgodne ze strategią rozwoju,
- Służą poprawie warunków życia mieszkańców
Krok 5
Realizacja zadań z funduszu sołeckiego przyjętych w budżecie gminy
Zadania ze środków funduszu sołeckiego realizowane są zgodnie z opisem we wniosku. Fundusz sołecki jest częścią budżetu gminy, za którego wykonanie odpowiedzialny jest Burmistrz Miasta i Gminy Drobin.
Rola sołtysa i mieszkańców nie ogranicza się tylko do uchwalenia i złożenia wniosku.
Polega ona, między innymi, na:
- Kontroli terminów realizacji i jakości wykonania przedsięwzięcia,
- Udziale w realizacji przedsięwzięcia, jeżeli tak zdecydowali podczas zebrania -może to być ich np. nieodpłatna praca.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Skierkowska Joanna
- Data udostępnienia w BIP: 2022-07-13 11:26:04
- Informacja zaktualizowana przez: Skierkowska Joanna
- Data ostatniej aktualizacji: 2022-07-13 12:22:12
- Liczba odsłon: 1298
- Historia dokumentu: